Steeds meer autofabrikanten vervangen de papieren versie van hun auto-serviceboekje of onderhoudsboekje en schakelen over op de digitale variant; het Digitaal Service Boekje (DSB). In tegenstelling tot wat veel autobezitters én autobedrijven denken, kan niet alleen de merkdealer het digitale boekje invullen en accorderen. Ook universele autobedrijven en merkspecialisten kunnen dit doen.
Waar dient het Digitale Service Boekje voor?
Het digitale onderhoudsboekje wordt gebruikt door merkdealers, universele autobedrijven, merkspecialisten en leasemaatschappijen. Het online boekje heeft precies dezelfde functie als het papieren boekje. De door de autofabrikant verplichte uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden worden er in bijgehouden. Het enige verschil is dat de onderhoudswerkzaamheden in de digitale versie sneller en voor iedereen online zichtbaar zijn.
Inzicht in onderhoud en gereden kilometers
De autobezitter en/of een potentiële koper krijgt dankzij het boekje inzicht in de gereden kilometers. Dus ook van leaseauto’s die via particuliere handen in het universele kanaal terechtkomen. Als het digitale onderhoudsboekje niet ingevuld wordt, vervallen alle garanties die de autofabrikant gegeven heeft en heeft men ook geen recht meer op coulance, ofwel garantie buiten de officiële garantietermijn. Wie volgens de voorschriften van de fabrikant werkt aan een auto met fabrieksgarantie, moet zorgen dat het onderhoud goed in het boekje is vastgelegd om de garantie te behouden.
Auto met ingevuld Digitaal Service Boekje is meer waard
Een auto waarvan het onderhoudsboekje secuur en consequent bijgehouden is, is meer waard dan een auto waarvan de onderhoudsgeschiedenis onbekend is of waar onderhoudsbeurten en stukken geschiedenis ontbreken. Dankzij het digitale boekje weet de autofabrikant precies wanneer en door wie een auto onderhouden is. Door het bijhouden van het Digitale Service Boekje bewijst u dus niet alleen uzelf, maar ook uw klant een dienst.
Laagdrempelig
Het papieren onderhoudsboekje was laagdrempelig, de digitale versie nog niet. Het elektronische serviceboekje is en blijft eigendom van de autofabrikant. Officiële merkdealers kunnen de digitale versie via het dealer portal eenvoudig inzien en invullen.
Voor andere partijen zoals universele autobedrijven is de weg naar het digitale onderhoudsboekje onduidelijker. Toegang tot het DSB is voor ieder automerk dat ermee werkt aanwezig, maar niet altijd even eenvoudig te vinden. Als je eenmaal de weg kent, is het invullen een fluitje van een cent.
Odiso faciliteert het Digitale Service Boekje (DSB) voor autobedrijven op afstand
Het mag duidelijk zijn dat ieder bedrijf dat auto’s onderhoudt met het Digitale Service Boekje om moet kunnen gaan. Als garagehouder is het onprofessioneel als je een klant geen inzicht kunt geven in de onderhoudsgeschiedenis van zijn auto, of als je het boekje niet kunt invullen. Heeft u een autobedrijf, maar weet u (nog) niet hoe u het Digitale Service Boekje snel en eenvoudig kunt vinden en in moet vullen? Neem dan contact met ons op. Wij faciliteren voor uw autobedrijf een overzichtelijk platform met toegang tot alle autofabrikanten die met DSB werken.